Waar droom jij van?Afgelopen week las ik een blog van een therapeut die zich richt op preventieve gezondheid. Hij is gespecialiseerd in orthomoleculaire geneeskunde.
Hij vertelde het verhaal van een klant:
De klant is moe, snel geïrriteerd, baalt ervan dat hij tegen zijn kinderen uitvalt. Hij noemt zichzelf een slappe dweil.

Hij sport al jaren niet meer met zijn vrienden. Zijn baas neemt hem totaal niet serieus.
En hij vindt ’s avonds op de bank rust met chips en kaas.
Deze rust is eigenlijk maar schijn. Achteraf voelt hij zich schuldig dat hij de hele avond op de bank heeft gehangen en weer een zak chips heeft leeggegeten.
Hij zou graag weer willen sporten met vrienden, een fit en gezond lijf willen hebben.
Hij verlangt naar een andere baan, iets heel anders willen doen want dit werk maakt hem niet gelukkig. Maar een stap zetten naar een ander leven vraagt moed.
En wat misschien nog wel lastiger is, vaak weet je wel wat je niet wilt, maar weet je niet meer wat je wel wilt.

Vaak doen we dingen omdat het van ons verwacht wordt.

Heel vaak doe je iets omdat het zo hoort, het toevallig op je pad kwam of omdat iemand anders tegen je zei dat het goed voor je was. Vaak vergeten we even stil te staan en na te denken of dit ook is wat we zelf graag willen.
Op een gegeven moment kom je tot de ontdekking dat je, dat wat je aan het doen bent eigenlijk niet wilt. Maar wat dan wel? We zijn zo druk geweest met, of voor anderen dat we zelf niet meer weten wat we graag zouden willen.
Het kost tijd om weer te ontdekken wat jij wilt. Dat is een proces, het gaat niet vanzelf.
Wil je hier mee aan de slag dan hebben wij een oefening voor je. De eerste keer kan het een lastige oefening zijn. Je wordt afgeleid door allerlei gedachten. Wees niet te streng voor jezelf. Probeer het gewoon een paar dagen later nog eens een keer.

Oefening: Stil zitten in de natuur

Het is een eenvoudige oefening die, als je er echt de tijd voor neemt, veel in je los kan maken.
Vind een plek in de natuur waar je je fijn voelt. Ga daar eens lekker zitten. Laat je hoofd langzaam tot rust komen. Laat alle spanning van je af glijden. Wees aanwezig in het nu. Hoor de vogels fluiten, voel de wind zachtjes tegen je huid aan blazen, zie de mieren over je hand lopen.

Neem alles waar, zonder oordeel. Als je merkt dat je gedachten alle kanten op schieten, breng jezelf dan weer rustig terug naar het hier en nu, terug naar de plek waar je zit. Haal rustig adem.

Bewust ademhalen brengt je terug in het moment. Je hoeft helemaal niets, alleen maar te zijn. Schijnt de zon? Voel de warme zonnestralen op je lijf, ervaar de kracht van de zon. Of misschien regent het zachtjes. Voel dan hoe je langzaam nat wordt van de regen. Blijf rustig een tijdje zitten. Laat het besef van tijd los. Voel je een met alles om je heen.

Als je zo een tijd hebt gezeten, in stilte en aanwezigheid, vraag jezelf dan eens: Hoe zit ik er fysiek bij? Hoe voel ik me? Laat dan vanuit jezelf een woord of beeld opkomen. Als je het prettig vindt kun je de dingen opschrijven die in je opkomen.

Vraag jezelf ook af hoe het emotioneel, mentaal en spiritueel met je gaat. Je kunt het ook tekenen als je dat fijn vindt. Doe vooral wat jij prettig vindt en laat het denken los.

Vraag dan of er iets is wat jou op dit moment kan helpen, kan ondersteunen. Voel of zie waar jouw aandacht heen gaat. Ook al begrijpt je hoofd het misschien niet, laat je hart het maar voelen en laad jezelf op.
Zit of lig nog even heerlijk. Geniet en ontspan. En als je zover bent, sta je langzaam op, rek je uit en vervolg je langzaam weer de weg terug.