Is het echt zo simpel?

Het is al weer een aantal jaren geleden dat ik bij Stans van der Poel een inspanningstest liet doen.
Voor mijn opleiding moest ik het boek Verademing lezen, ik stond er versteld van wat een goede ademhaling voor je kan betekenen. Dat er zoveel mensen zijn die veel te snel ademen en hoeveel klachten je hierdoor kunt krijgen wist ik niet. Stans van der Poel heeft de methode die in dit boek beschreven wordt  ontwikkeld. Zij is expert op het gebied van ademhaling. Ze test en begeleidt niet alleen (top)sporters maar ook mensen met gezondheidsklachten zoals chronische vermoeidheid en fibromyalgie.

Ik had mij laten uitdagen om mee te doen aan een cross triatlon en wilde me hier serieus op voorbereiden. Dit gecombineerd met mijn nieuwsgierigheid naar de methode van Stans maakte dat ik naar haar toe ging voor een rust- en inspanningstest.

Stans bekeek mijn ademhaling in rust. Die is best goed zei ze. Er is nog een klein beetje winst te halen. Welke ademhalingsoefening doe je zelf wel eens? Ik ging meestal mijn ademhaling tellen. Twee tellen in, vier tellen uit, omdat ik al eens gehoord had dat je langer uit moest ademen dan in. Dat tellen hielp mij vooral om, tijdens een oefening, niet af geleid te worden door dingen om mij heen. Probeer dat maar zei Stans. Na een aantal minuten vroeg ze of ik iets anders wilde proberen. Adem in, adem uit, daarna wacht je even.
Ja, dit is beter concludeerde ze al heel snel. Bij die oefening die je hiervoor deed ademde je te diep in. Nu gaat het goed.

Dit klonk wel heel erg simpel, adem in, adem uit en even wachten. Kan dit mensen helpen beter te herstellen van sport, stress te verminderen of zelfs van hun burn-out of chronische vermoeidheid af te komen? Zou ik dit voor mijn klanten ook kunnen gebruiken? Wat ik zo mooi vond is dat door de meting met apparatuur de ademhaling zichtbaar wordt en Stans mij liet zien welk effect een oefening op mijn ademhaling en hartslag had.

Ga ik me anders voelen als ik elke dag 10 minuten een ademoefening ga doen?

Eerst ben ik het natuurlijk zelf gaan proberen. Met een trainingsschema en de opdracht om, liefst elke dag, maar zeker na elke training 10 minuten ademtherapie toe te passen ging ik aan de slag. Ademtherapie vond ik nogal zwaar klinken voor zo’n simpele oefening maar het heeft mij veel gebracht. Ik herstelde beter van het sporten en ik voelde me rustig en ontspannen. Thea werd door mijn enthousiasme aangestoken.

Daarom besloten we samen om ons aan te melden voor de cursus ademtherapie. Toen we daar zaten bleek het toch niet zo heel eenvoudig. Het was een ingewikkeld en technisch verhaal over de hoeveelheid zuurstof en koolzuur in je bloed. Ik wilde dat ik op de middelbare school tijdens de biologieles beter had opgelet.

Heel  eenvoudig uitgelegd komt het hier op neer: mensen gaan als ze stress hebben sneller ademen. Je komt in een actieve stand om gelijk te kunnen reageren als er gevaar dreigt. Als de stress te lang aanhoudt blijven mensen te snel ademhalen ook als ze in rust zijn. Dit veroorzaakt vermoeidheid en je voelt je daardoor heel erg onrustig.

Adem in, adem uit, dit is voor meer mensen interessant.

Nu leren wij onze klanten hoe ze weer rustig kunnen ademen. We meten de ademhaling tijdens de oefening zodat we kunnen zien welke oefening voor hen het beste werkt.
Als je dit vervolgens elke dag 10 minuten doet merk je dat je meer ontspant en beter gaat slapen. Je leert weer een normale ademhaling waardoor  je stress gerelateerde gezondheidsklachten kunt verminderen.

Zaterdag 10 juni organiseren wij samen met een aantal collega coaches en therapeuten uit de omgeving van Renkum het Voluit Leven Event. Om 14.00 uur geven wij de workshop: Meer energie, beter slapen en ontspannen door een goede ademhaling.

Wij zullen dan op een eenvoudige en praktische manier uitleggen wat een goede ademhaling is, waarom dit zo belangrijk is en wat dit voor je zou kunnen betekenen.

Het Voluit Leven Event is van 10.00 tot 16.00 uur in het huis van Renkum. Meer informatie hierover vind je hier.

Kun je zaterdag niet maar ben je wel nieuwsgierig naar jouw ademhaling. Maak dan eens een afspraak voor een meting. Klik hier voor meer informatie.